سال 2، شماره 2 - ( تابستان ۱۳۹۱ 1391 )                   جلد 2 شماره 2 صفحات 24-15 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه صنعتی اصفهان ، Email:Safaei_iut@yahoo.com
چکیده:   (15545 مشاهده)

این تحقیق به منظور بررسی اثر مالچ سرباره‌ای بر میزان فرسایش و سرعت آستانه فرسایش بادی بوسیله دستگاه تونل باد در مزرعه تحقیقاتی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان انجام شد. به منظور ایجاد بستر، نمونه خاک از منطقه شرق اصفهان برداشت و به آزمایشگاه منتقل گردید. در آزمایشگاه به منظور ایجاد بادهای با سرعت مشخص و در طی زمان مشخص از دستگاه تونل باد استفاده شد. نمونه خاک در سینی‌های فلزی به ابعاد 3/0×1 متر و عمق 3 سانتی‌متر ریخته شد. مالچ سرباره در چهار سطح پوشش (25%، 50%، 75% و 100%)، سه دانه‌بندی (30-15، 45-30 و 60-45 میلیمتر) و دو ضخامت (یک لایه و دو لایه) و چهار تکرار در نظر گرفته شد. در هر کدام از سینی‌ها ابتدا سرعت آستانه فرسایش بادی در ارتفاع 20 سانتیمتری اندازه گیری شد سپس آنها را وزن کرده و تحت تأثیر بادهایی با سرعت بیشتر از سرعت آستانه در ارتفاع 20 سانتیمتری به مدت 5 دقیقه قرار گرفتند. مجدداً سینی‌ها را وزن کرده و با توجه به اختلاف وزنی آن‌ها، مقدار مواد فرسایش یافته مربوط به هر تیمار محاسبه گردید. داده‌ها به صورت آزمایش فاکتوریل در قالب طرح کاملاً تصادفی و با کمک نرم افزارهای SPSS و Excel تجزیه تحلیل شدند. نتایج نشان داد که اختلاف معنی‌داری بین تعداد لایه‌ها در سطح 5% وجود ندارد. با افزایش سطح پوشش و دانه‌بندی میزان فرسایش بصورت نمایی کاهش یافته است. مالچ‌های سرباره با تراکم 75% و دانه‌بندی 45-30 میلیمتر بصورت یک لایه به عنوان بهترین تیمار بدست آمد. 

متن کامل [PDF 898 kb]   (3047 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدلسازی و تحلیل زمانی و مکانی رخداد انواع مختلف فرسایش محیطی
دریافت: 1393/2/9 | انتشار: 1393/2/9

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.