سال 4، شماره 4 - ( زمستان 1393 1393 )                   جلد 4 شماره 4 صفحات 36-27 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه گیلان ، rnaghdi@guilan.ac.ir
چکیده:   (6163 مشاهده)

چکیده

از مهمترین منابع تولید رسوب در مناطق جنگلی، جاده های جنگلی می باشند. جاده های جنگلی با حذف پوشش گیاهی و تغییر در روند هیدرولوژیکی طبیعی عرصه ها باعث تولید رسوب و پیامد های ناشی از رسوب میگردند. تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش عوامل موثر در تولید رسوب جاده های جنگلی شمال صورت گرفت. بدین منظور مقاطع مناسب جهت اندازه گیری رسوب، با استفاده از نقشه واحد های همگن (بارش، شیب دامنه، جهت دامنه، سطح دامنه بالادست و زمین شناسی) در محیط سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) و مطالعات میدانی انتخاب شدند، در خروجی آبروهای مقاطع انتخاب شده، بندهای چوبی رسوب گیر احداث شد. نتایج آزمون اسپریمن نشان داد که ارتفاع دیواره خاک برداری بیشترین همبستگی را در تولید رسوب دارد. همچنین آزمون تجزیه واریانس نشان داد که با افزایش شیب جاده جنگلی میزان تولید رسوب آن به صورت معنی داری افزایش می یابد. با افزایش سن و پوشش گیاهی میزان تولید رسوب کاهش می یابد. میزان رسوب کل اندازه گیری شده در منطقه مورد مطالعه برابر با 51 تن در سال شد.

متن کامل [PDF 300 kb]   (1300 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدلسازی و تحلیل زمانی و مکانی رخداد انواع مختلف فرسایش محیطی
دریافت: 1393/7/9 | انتشار: 1394/9/7

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.