سال 6، شماره 2 - ( تابستان 1395 1395 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 74-59 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه ساری ، mlotfalian@yahoo.com
چکیده:   (4970 مشاهده)

فرسایش خاک یکی از مهمترین چالشهای زیست محیطی و عوامل مهم آسیب جنگل‌ها به شمار می­رود که اغلب در اثر تغییر کاربری اراضی جنگلی، جادهسازی و فقدان پوشش گیاهی به وجود میآید. خاکهای جنگلی به طور طبیعی نفوذپذیر، ولی از سوی دیگر جادههای جنگلی نفوذناپذیرند که همین مسئله موجب میشود تا آب باران روی سطح جاده جریان پیدا کند و ذرات خاک را شستشو دهد. بدین ترتیب، طراحی و ساخت جاده­ی جنگلی باید به صورت اصولی انجام گیرد. به همین منظور، در این تحقیق سعی شد تا با استفاده ازGIS  و AHP و با در نظر گرفتن عوامل تأثیرگذار در مسیریابی جادههای جنگلی از جمله شیب و طول دامنه، فرسایشپذیری خاک، تراکم آبراههها، سنگ بستر، پوشش گیاهی، جهت دامنه و ارتفاع از سطح دریا، به طراحی بهینه­ی شبکه­ جاده پرداخته شود. پس از تهیه­ی هر کدام از لایه‏های اطلاعاتی، با توجه به ضرایب اهمیت به دست آمده از AHP عمل روی هم‎گذاری نقشهها انجام شد و نقشه­ی توان ـ که نشان دهنده­ی پایداری زمین نیز می‌باشد ـ برای جاده­سازی، در چهار طبقه تهیه شد. سپس توسط ضمیمه­ی PEEGER ۱/۱ در نرم‌افزار ArcView ۳.۰، طراحی واریانتهای مختلف جاده بر روی این نقشه انجام شد. واریانتهای طراحی شده و شبکه­ جاده­ی موجود، با استفاده از آزمون مربع کای مورد مقایسه قرار گرفتند. نتایج نشان داد شبکه­ جادههای طراحی شده در سطح ۹۵ درصد، از نظر عبور از مناطق پایدار و مساعد برای جادهسازی نسبت به شبکه­ جاده­ی موجود، عملکرد بهتری داشتهاند. نتایج این تحقیق می‎تواند در بهینه­سازی طراحی شبکه­ جاده‎های جنگلی و کاهش خسارات زیست­محیطی مؤثر باشد.  

متن کامل [PDF 1919 kb]   (1618 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1394/7/8 | انتشار: 1395/12/2

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.