سال 11، شماره 4 - ( زمستان 1400 )                   جلد 11 شماره 4 صفحات 140-122 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gholami Z, parsakhoo A, lotfalian M, rezaei motlagh A. Effect of Some Bioengineering Treatments on Sediment Yield from the Cut Slopes of Forest Roads. E.E.R. 2021; 11 (4) :122-140
URL: http://magazine.hormozgan.ac.ir/article-1-650-fa.html
غلامی زهره، پارساخو آیدین، لطفعلیان مجید، رضایی مطلق ایوب. اثر برخی تیمارهای زیست‌مهندسی بر رسوب‌دهی ترانشه‌های خاکی جاده‌های جنگلی. پژوهش هاي فرسايش محيطي. 1400; 11 (4) :122-140

URL: http://magazine.hormozgan.ac.ir/article-1-650-fa.html


دانشکده علوم جنگل، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان ، ghlamyzhrh@gmail.com
چکیده:   (2163 مشاهده)
تثبیت ترانشه­‌های پرشیب جاده­های جنگلی ضرورت بالایی دارد؛ زیرا سالانه به­­­‌ویژه هنگام بارندگی، رسوبات ­زیادی را به آبراهه­‌ها وارد می­کند و هزینه­‌های زیادی را برای لایروبی و نگهداری جاده به همراه دارد. هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر برخی از تیمارهای زیست­‌مهندسی شامل نصب کیسه­‌های جذب آب، چپر مرده و روش تثبیت سلولی بر رسوب­دهی ترانشه­‌های جاده‌­های جنگلی در ریزش­های جوی است؛ بدین منظور در جاده­های جنگلی سری یک طرح جنگل­داری دکتر بهرام­نیا، موقعیت مکانی ترانشه­‌های خاکی مستعد فرسایش و رانشی به‌­کمک GPS در تابستان 1399 ثبت ­شد. سپس دوازده ترانشه هر یک با حداقل مساحت قابل کار سی مترمربع، به‌­صورت تصادفی ساده انتخاب و برای هر کدام به جز تیمار شاهد، تیمارهای زیست­‌مهندسی کیسه‌­های جذب آب، چپر مرده و تثبیت سلولی اجرا شد. پایش وضعیت ترانشه­‌ها و جمع‌­آوری داده­‌های بارندگی و رسوب، پس از هر ­بار بارندگی در طول دو فصل پاییز و زمستان انجام ­شد. میزان فرسایش خاک و تحویل رسوب نیز از طریق تله­‌گذاری در جوی کناری و در ابتدا و انتهای ترانشه­‌های تیمار شده و شاهد صورت گرفت. طی هر بازدید، ارتفاع رسوب (متر) و سطح رسوب­گذاری (متر مربع) برای محاسبه حجم رسوب اندازه­گیری شد. برای محاسبه وزن مخصوص ظاهری رسوب نیز سه نمونه خاک در پایان هر دوره به وسیله روش حلقه تهیه شد. سپس به مدت 24 ساعت در آون، خشک و نمونه‌­ها اندازه­‌گیری شد. تجزیه و تحلیل داده‌­ها در قالب طرح بلوک­ تصادفی با دو بلوک، چهار تیمار و سه تکرار در نرم­افزار SAS صورت گرفت. نتایج نشان داد که بین مقدار رسوب حاصل از شیب­‌های تیمارشده با چپر مرده و شیب شاهد تفاوت معنی­‌داری وجود نداشت، اما در مقایسه تیمار کیسه جذب آب و شاهد در سطح احتمال پنج درصد و در مقایسه تیمار تثبیت سلولی و شاهد در سطح احتمال یک درصد، تفاوت معنی‌­داری مشاهده شد. به طور کلی، بررسی و پایش تیمارهای مختلف نشان داد که استفاده از تیمارهای زیست‌­مهندسی می­‌تواند در کاهش میزان رسوب­دهی جاده­‌های جنگلی اثر معنی­‌داری داشته باشد.
متن کامل [PDF 839 kb]   (486 دریافت)    
نوع مطالعه: مستخرج از پایان‌نامه / رساله / طرح پژوهشی | موضوع مقاله: مدیریت و کنترل اثرات فرسایش محیطی
دریافت: 1400/4/7 | انتشار: 1400/10/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پژوهش‌های فرسایش محیطی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Environmental Erosion Research Journal

Designed & Developed by : Yektaweb