RT - Journal Article T1 - Determination of roads quota in watershed sediment yield using SEDMODEL and GIS JF - E.E.R.Journal YR - 2013 JO - E.E.R.Journal VO - 3 IS - 2 UR - http://magazine.hormozgan.ac.ir/article-1-144-fa.html SP - 13 EP - 26 K1 - Kojour Watershed K1 - GIS K1 - Road Network K1 - Sediment Yield K1 - Sediment Delivery Ratio Model AB - در جریان احداث شبکه­های جاده، سطح وسیعی از عرصه­ جنگل­ها و مراتع در طول و حاشیه مسیر آن تخریب می­شود. در نتیجه این فرآیند حجم بسیاری زیادی خاک و سنگ از محل خود جا به جا و بر روی اراضی مجاور ریخته شده که موجب مضاعف شدن شدت تخریب محیط زیست می­شود. یکی از بزرگترین مشکلات ناشی از جاده­سازی ایجاد و افزایش اشکال مختلف فرسایش در اطراف جاده­ و رسوب­زایی در اثر از بین بردن پوشش گیاهی، افزایش سرعت رواناب و ناپایدار کردن شیب دامنه است. در این تحقیق، رسوب ناشی از  شبکه جاده­های موجود در کاربری­های متفاوت حوزه آبخیز کجور با استفاده از مدل تحویل رسوب و در محیط GIS تخمین زده شد. نتایج نشان داد که فرسایش تولیدی از این شبکه جاده بدون در نظر گرفتن میزان تحویل رسوب در حدود 23/11682 تن در ســـال می­باشد. با در نظر گرفتن میزان تحویل رسوب، رسوبدهی از شبکه جاده­ها به طور میانگین در حدود 5/589 تن در سال به تفکیک 07/423 تن برابر 8/71 درصد مربوط به سطح جاده و آبرو­های کنار جاده و 98/165 تن برابر 17/28 درصد مربوط به ترانشه خاک­برداری تخمین زده شد. با درنظر گرفتن رسوب خروجی سالانه در حدود 10560 تن رسوب نقش شبکه جاده­ها را می­توان در حدود 57/5 درصد رسوب خروجی حوزه دانست در حالی که این جاده­ها تنها 31/0 درصد از سطح حوزه را شامل می­شوند.  LA eng UL http://magazine.hormozgan.ac.ir/article-1-144-fa.html M3 ER -