AU - behpour, mohammad hossein AU - kardan, nazila TI - Investigating the effect of sediment parameters and tailwater el-evation on Scouring downstream of the sluice gate PT - JOURNAL ARTICLE TA - E.E.R.Journal JN - E.E.R.Journal VO - 10 VI - 1 IP - 1 4099 - http://magazine.hormozgan.ac.ir/article-1-539-fa.html 4100 - http://magazine.hormozgan.ac.ir/article-1-539-fa.pdf SO - E.E.R.Journal 1 AB  - آبشستگی موضعی پدیده ­ای است که بر اثر اندرکنش جریان آب و خاک در رودخانه­ ها، مسیل ­ها و در پایین­ دست سازه ­های هیدرولیکی به ­وجود می­ آید. عوامل موثر بر میزان تغییرات پروفیل آبشستگی موضعی و نحوه ­ی کنترل آن در مجاری روباز توسط محققین متعدد به صورت آزمایشگاهی و مدل­ سازی عددی مورد بررسی قرار گرفته است. در این تحقیق که به صورت مدل‌سازی عددی با نرم­افزار Flow3D صورت گرفته است، هدف بررسی تغییرات عوامل مختلف نظیر تغییر در میزان بازشدگی دریچه کشویی، اندازه رسوبات بستر، نوع مدل آشفتگی و تعداد سلول ­های میدان محاسباتی، بر میزان آبشستگی پایین ­دست دریچه­ های کشویی می­ باشد. نتایج نشان داد مدل آشفتگی LES با معادله انتقال رسوب Van Rijn، برای شبیه­ سازی خصوصیات آشفتگی جریان مناسب­ تر است. به منظور ارزیابی و صحت‌ سنجی مدل عددی، با استفاده از یک مدل آزمایشگاهی مشخص شد که مدل Flow3D از دقت بالایی در شبیه­­سازی آبشستگی پایین­ دست دریچه کشویی برخوردار است. علاوه براین مطالعات نشان داد بازشدگی به عنوان یک شاخص، به تنهایی بر روی بیشینه عمق آبشستگی پایین دست دریچه­ کشویی بدون کف­ بند، تاثیرگذار نیست؛ بلکه شدت جت عبوری از زیر دریچه اثر غالب بر میزان آبشستگی دارد، هرچقدر جت عبوری از زیر دریچه بیش­تر باشد بیشینه عمق آبشستگی نیز به تبع آن بیشتر می­ گردد. CP - IRAN IN - Department of Civil Engineering, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran. LG - eng PB - E.E.R.Journal PG - 39 PT - Research YR - 2020