سال 5، شماره 1 - ( بهار 1394 1394 )                   جلد 5 شماره 1 صفحات 89-75 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

negahban S, mokarram M. Landform classification using Topography Position Index Case Study: Hakan Watershed, Jahrom City. E.E.R. 2015; 5 (1) :75-89
URL: http://magazine.hormozgan.ac.ir/article-1-229-fa.html
نگهبان سعید، مکرم مرضیه. طبقه بندی لندفرم ها بر اساس شاخص موقعیت توپوگرافی (TPI) و ارتباط آن با ویژگی های زمین شناسی در حوضه آبخیز حکان (شهرستان جهرم) . پژوهش هاي فرسايش محيطي. 1394; 5 (1) :75-89

URL: http://magazine.hormozgan.ac.ir/article-1-229-fa.html


دانشگاه شیراز- بخش جغرافیا ، s_n1362@yahoo.com
چکیده:   (6809 مشاهده)

در این پژوهش هدف شناسایی و طبقه بندی لندفرم‌های مختلف در حوضه آبخیز حکان و همچنین ارتباط بین هر یک از لندفرم ها و واحد های زمین شناسی بررسی می‌باشد. پژوهش از نوع توصیفی – تحلیلی مبتنی بر روشهای کمی، میدانی، نرم‌افزاری و مدل‌سازی است که در آن از روش TPI برای شناسایی و طبقه‌بندی لندفرم‌های منطقه مورد مطالعه استفاده شد. داده های ورودی در این مدل شامل شیب، انحنای عرضی، انحنای حداقل و انحنای حداکثر است. نتایج طبقه‌بندی مورفولوژیکی منطقه مطالعاتی نشان داد که منطقه مورد مطالعه شامل 10 نوع لندفرم (آبراهه، دره های آبراهه های میانی، زهکش های مرتفع، بالا رود، دره های u شکل ، دشت های کوچک، شیب های باز ، شیب های بالایی، یال های مرتفع، یال های شیب میانی، یال های مرتفع، قله کوه) است. بیشترین نوع لندفرم در منطقه مورد مطالعه مربوط به آبراهه ( %19/32) و بعد از آن قله ها ( %36/25) می باشد. همچنین بررسی ها نشان داد که منطقه مورد مطالعه شامل واحد های زمین شناسی SPh, Qt2, Qf, Plb, OE, Mr, Mm, Ma, Kb, EK میباشد. نتایج حاصل از بررسی ارتباط بین واحدهای زمین شناسی و لندفرم در منطقه مورد مطالعه نشان داد که بیشترین درصد واحد زمین شناسی OE بوده که در همه ی لندفرم ها دارای بیشترین درصد می باشد. بعد از آن به جز لندفرم های کلاس 1 (آبراهه) بقیه لندفرم ها دارای بیشترین درصد واحد زمین شناسی QF می باشند. لندفرم های کلاس 1 دارای درصد بیشتری از واحد های زمین شناسی Qt2, Qf, OE, Mr, Mm, Kb, EK نسبت به بقیه لندفرم ها است.

متن کامل [PDF 1010 kb]   (3718 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1394/3/25 | انتشار: 1394/11/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پژوهش‌های فرسایش محیطی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Environmental Erosion Research Journal

Designed & Developed by : Yektaweb