جادههای جنگلی یکی از بزرگترین منابع انتقال رسوب به شبکه آبراهه حوضه به شمار میرود؛ بنابراین برآورد رسوبات ناشی از شبکه جاده، عاملی مهم در ارزیابی اثرات جادهسازی است. در این مطالعه از مدل پیشبینی و تحویل رسوب جاده (SEDMODL)، برای برآورد فرسایش از یک جادهی جنگلی آسفالته در 24 کیلومتری شمال غربی شهرستان روانسر در استان کرمانشاه استفاده شدهاست. جادهی مذکور به 5 قطعه تقسیم شد و در هر بخش عواملی مانند زمینشناسی، ارتفاع و پوشش ترانشههای خاکبرداری، ترافیک جادهای، فاصله از آبراهه و بارندگی که از پارامترهای مؤثر مدل در برآورد میزان رسوب تولیدی هستند، حاصل شد. بعد از ارزیابی شاخصها و اجرای محاسبات مربوط به مدل، میزان فرسایش و رسوب تحویلی به آبراه در 5 قسمت جاده به دست آمد. نتایج نشان داد بخش پنجم جاده دارای بیشترین رسوب انتقالی به آبراهه در بین سایر بخشها است. علاوه بر این، مشخص شد که جادهی مزبور با سهم 03/0 درصد از کل مساحت حوزهی آبخیز، 92/11 تن تولید رسوب و 06/2 تن تحویل رسوب به آبراهه دارد. علاوهبراین براساس نتایج آزمون پیرسون، ارتفاع ترانشههای خاکبرداری و پوشش محافظ دیوارها به ترتیب به عنوان شاخصهای اصلی مؤثر بر میزان فرسایش جادهای شناخته شدند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |