در جریان احداث شبکههای جاده، سطح وسیعی از عرصه جنگلها و مراتع در طول و حاشیه مسیر آن تخریب میشود. در نتیجه این فرآیند حجم بسیاری زیادی خاک و سنگ از محل خود جا به جا و بر روی اراضی مجاور ریخته شده که موجب مضاعف شدن شدت تخریب محیط زیست میشود. یکی از بزرگترین مشکلات ناشی از جادهسازی ایجاد و افزایش اشکال مختلف فرسایش در اطراف جاده و رسوبزایی در اثر از بین بردن پوشش گیاهی، افزایش سرعت رواناب و ناپایدار کردن شیب دامنه است. در این تحقیق، رسوب ناشی از شبکه جادههای موجود در کاربریهای متفاوت حوزه آبخیز کجور با استفاده از مدل تحویل رسوب و در محیط GIS تخمین زده شد. نتایج نشان داد که فرسایش تولیدی از این شبکه جاده بدون در نظر گرفتن میزان تحویل رسوب در حدود 23/11682 تن در ســـال میباشد. با در نظر گرفتن میزان تحویل رسوب، رسوبدهی از شبکه جادهها به طور میانگین در حدود 5/589 تن در سال به تفکیک 07/423 تن برابر 8/71 درصد مربوط به سطح جاده و آبروهای کنار جاده و 98/165 تن برابر 17/28 درصد مربوط به ترانشه خاکبرداری تخمین زده شد. با درنظر گرفتن رسوب خروجی سالانه در حدود 10560 تن رسوب نقش شبکه جادهها را میتوان در حدود 57/5 درصد رسوب خروجی حوزه دانست در حالی که این جادهها تنها 31/0 درصد از سطح حوزه را شامل میشوند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |