بررسی عوامل مؤثر در فرسایش کناری و تغییر مرفولوژی رودخانه مستلزم وجود اطلاعات پایه در زمینههای زمینشناسی، هیدرولیک وخصوصیات هندسی رودخانه است. در این تحقیق کنارههای حساس به فرسایش کناری رودخانه بشار مورد بررسی قرار گرفت. در این ارتباط ابتدا با استفاده از تصاویر ماهوارهای، عکسهای هوایی و بازدیدهای صحرایی، مرفولوژی رودخانه بررسی شد و از تطبیق مرفولوژی، نقشه زمینشناسی، نقشه حساسیت به فرسایش کناری و بازدیدهای میدانی نقاط آسیبپذیر رودخانه شناسایی شد. سپس با توجه به تنوع مرفولوژیکی مسیر رودخانه، یک بازه 10 کیلومتری از رودخانه انتخاب گردید و مطالعات دانهسنجی، ظرفیت ایمن رودخانه، سرعت متوسط جریان و تنش برشی بر روی آن انجام شد. نتایج بررسیها نشان داد که بازههایی از رودخانه که از سازندهای کواترنری، مارنی و سیلتی عبور میکند دارای حساسیت بالایی به فرسایش میباشد. بیش از 50 کیلومتر از طول مسیر رودخانه از سازند آسماری عبور میکند که در بخش زیادی از این سازند رسوبات تراسهای پادگانههای آبرفتی روی سازند آسماری واقع شدهاند و جریان رودخانه سبب فرسایش کناره گردیده است (کیلومتر 82-92). نتایج ریختشناسی رودخانه نشان داد که رودخانه دارای بیش از 100 مئاندر کوچک و بزرگ است به طوریکه تمامی بازههای رودخانه تا مرز پیچان رودی پیش رفته اند (ضریب خمیدگی>2/1). بازههای 44-55 و 82-92 دارای بیشترین ضریب تنش کناری معادل 4/1 بوده است. هم چنین بررسی شاخصهای تنش برشی جداره، پایداری بستر و ضریب اطمینان حاکی از ناپایداری ( وRBS<1 و FS<1) بازه انتخابی میباشد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |