سال 6، شماره 2 - ( تابستان 1395 1395 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 59-74 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Forest Road Design in Stable Location to Minimize Erosion (Case Study: Vaston District) . E.E.R. . 2016; 6 (2) :59-74
URL: http://magazine.hormozgan.ac.ir/article-1-251-fa.html
لطفعلیان مجید، عباسپور محبوبه، حسینی سید عطاال..، پارساخو آیدین، پیرو صبا. طراحی شبکه جاده جنگلی براساس عبور جاده از مناطق پایدار به منظور کاهش فرسایش مطالعه‌ی موردی: سری واستون. فصل‌نامه علمی- پژوهشی پژوهش‌های فرسایش محیطی. 1395; 6 (2) :59-74

URL: http://magazine.hormozgan.ac.ir/article-1-251-fa.html


دانشیار دانشگاه ساری ، mlotfalian@yahoo.com
چکیده:   (747 مشاهده)

فرسایش خاک یکی از مهمترین چالشهای زیست محیطی و عوامل مهم آسیب جنگل‌ها به شمار می­رود که اغلب در اثر تغییر کاربری اراضی جنگلی، جادهسازی و فقدان پوشش گیاهی به وجود میآید. خاکهای جنگلی به طور طبیعی نفوذپذیر، ولی از سوی دیگر جادههای جنگلی نفوذناپذیرند که همین مسئله موجب میشود تا آب باران روی سطح جاده جریان پیدا کند و ذرات خاک را شستشو دهد. بدین ترتیب، طراحی و ساخت جاده­ی جنگلی باید به صورت اصولی انجام گیرد. به همین منظور، در این تحقیق سعی شد تا با استفاده ازGIS  و AHP و با در نظر گرفتن عوامل تأثیرگذار در مسیریابی جادههای جنگلی از جمله شیب و طول دامنه، فرسایشپذیری خاک، تراکم آبراههها، سنگ بستر، پوشش گیاهی، جهت دامنه و ارتفاع از سطح دریا، به طراحی بهینه­ی شبکه­ جاده پرداخته شود. پس از تهیه­ی هر کدام از لایه‏های اطلاعاتی، با توجه به ضرایب اهمیت به دست آمده از AHP عمل روی هم‎گذاری نقشهها انجام شد و نقشه­ی توان ـ که نشان دهنده­ی پایداری زمین نیز می‌باشد ـ برای جاده­سازی، در چهار طبقه تهیه شد. سپس توسط ضمیمه­ی PEEGER ۱/۱ در نرم‌افزار ArcView ۳.۰، طراحی واریانتهای مختلف جاده بر روی این نقشه انجام شد. واریانتهای طراحی شده و شبکه­ جاده­ی موجود، با استفاده از آزمون مربع کای مورد مقایسه قرار گرفتند. نتایج نشان داد شبکه­ جادههای طراحی شده در سطح ۹۵ درصد، از نظر عبور از مناطق پایدار و مساعد برای جادهسازی نسبت به شبکه­ جاده­ی موجود، عملکرد بهتری داشتهاند. نتایج این تحقیق می‎تواند در بهینه­سازی طراحی شبکه­ جاده‎های جنگلی و کاهش خسارات زیست­محیطی مؤثر باشد.  

متن کامل [PDF 1919 kb]   (180 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: ۱۳۹۴/۷/۸ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پژوهش‌های فرسایش محیطی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Environmental Erosion Research Journal

Designed & Developed by : Yektaweb