سال 10، شماره 2 - ( تابستان 1399 )                   جلد 10 شماره 2 صفحات 109-93 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khazrak Z, Akbarian M, Khoorani A. The Geomorphological Analysis of Local Dust Events in the Western Region of Mackoran Coastal Plain, Iran. E.E.R. 2020; 10 (2) :93-109
URL: http://magazine.hormozgan.ac.ir/article-1-570-fa.html
خزرک زرافشان، اکبریان محمد، خورانی اسداله. تحلیلی ژئومورفولوژیک از رخدادهای گردوغبار دارای منشأ محلی(نمونه موردی: ساحل غربی مکران در استان هرمزگان). پژوهش هاي فرسايش محيطي. 1399; 10 (2) :93-109

URL: http://magazine.hormozgan.ac.ir/article-1-570-fa.html


استادیار گروه جغرافیا، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس ، m.akbarian@hormozgan.ac.ir
چکیده:   (4633 مشاهده)
ایران ازجمله کشورهایی است که شاهد افزایش رخداد گردوغبار در سال‌های اخیر است. عمده کانون­های بحرانی فرسایش بادی استان هرمزگان در جلگه های ساحلی شرقی آن  دیده می­‌شود. سواحل مکران، از جمله بیابان‌­های ساحلی است که با داشتن ویژگی­‌های ژئومورفولوژیک خاص، همواره در معرض سایش باد قرار دارد. این پژوهش با هدف مطالعه ارتباط گردوغبارهای جلگه غربی مکران با ژئومورفولوژی جلگه صورت گرفته است. برای این منظور از تصاویر ماهواره­ای مودیس، داده‌های مشاهده باد و نیز اطلاعات گرانولومتری رسوبات استفاده شد. همچنین نقشه‌های توپوگرافی و ژئومورفولوژی منطقه، ادوات آزمایشگاهی دانه‌سنجی، جی‌پی‌اِس[1] و نرم‌افزارهای رایانه‌ای از قبیل اِنوی[2]، مورد استفاده قرار گرفتند. در این مطالعه شاخص های قطری ذرات تعیین و سرعت آستانه فرسایش بادی و احتمال زمانی رخداد فرسایش بادی در ماه‌های مختلف محاسبه شد. غلظت گردوغبار در روزهای محتمل گردوغباری از طریق پردازش عمق نوری تصاویر ماهواره‌ای تِرا[3]، بررسی شد. براساس نتایج، آستانه فرسایش بادی عمده لندفرم‌های جلگه، 21/7 متر بر ثانیه است. احتمال وقوع فرسایش بادی در دو بخش جنوبی و غربی جلگه به ترتیب با ۵۱/۲۱ و ۹۰/۱۱ درصد در ماه مارس زیاد است. با این حال غلظت گرد و غبار در این دو بخش متفاوت است. دو روند متفاوت شمالی جنوبی و غربی شرقی در کشیدگی جلگه و لندفرم‌های حساس به برداشت باد، به ترتیب در محدوده شرق تنگه هرمز و ساحل دریای عمان، وجود دارد. به نظر می‌رسد باد قادر است بدون آن‌که اشباع شود، حجم زیادی از ذرات معلق را با گذر از پهنه‌های حساس به برداشت، به طول زیاد و عرض کم، در جلگه غربی جابه­‌جا نماید؛ این فرآیند در جلگه جنوبی که فرم‌های حساس به برداشت، عرض کم و کشیدگی زیادی در جهت باد دارند صادق نیست. نتایج نشان می­دهد تفاوت مکانی غلظت گردوغبار منطقه، عمدتاً متأثر از نحوه آرایش لندفرم‌ها در مقابل باد غالب بوده و میزان حساسیت آن‌ها به برداشت عامل تعیین‌کننده‌ای نیست.
 
[1] GPS
[2] Envi
[3] terra
 
متن کامل [PDF 1175 kb]   (870 دریافت)    

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پژوهش‌های فرسایش محیطی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Environmental Erosion Research Journal

Designed & Developed by : Yektaweb