سال 11، شماره 2 - ( تابستان 1400 )                   جلد 11 شماره 2 صفحات 146-167 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

rezaei motlagh A, parsakhoo A, fallah nejad F. Investigation of forest road surface sediment estimation using two experimental models of SEDMODL and WARSEM. E.E.R.. 2021; 11 (2) :146-167
URL: http://magazine.hormozgan.ac.ir/article-1-601-fa.html
رضایی مطلق ایوب، پارساخو آیدین، فلاح نژاد فاطمه. بررسی برآورد میزان رسوب سطح جاده‌ی جنگلی با استفاده از دو مدل تجربی SEDMODL و WARSEM. پژوهش هاي فرسايش محيطي. 1400; 11 (2) :146-167

URL: http://magazine.hormozgan.ac.ir/article-1-601-fa.html


دانشکده‌ی علوم جنگل، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان ، aiubrezaee@yahoo.com
چکیده:   (143 مشاهده)
امروزه جاده­‌های جنگلی براساس نقش انکار­ناپذیری که در زمینه­‌های جنگل­داری، جنگل‌­شناسی، بهره­‌برداری و دسترسی سریع و آسان به مناطق جنگلی دارند، جزئی جدا نشدنی از منابع طبیعی محسوب می­‌شوند. اما با تغییراتی که در طول مسیر بر پوشش گیاهی، هیدرولوژی، خاک و شکل طبیعی مناطق جنگلی ایجاد می­‌کنند، به برهم زدن تعادل طبیعی مناطق و افزایش فرسایش و تولید رسوب در این مناطق منجر می­‌شوند. امروزه برای برآورد میزان فرسایش و رسوب جاده‌­های جنگلی، مدل­‌های زیادی طراحی و معرفی شده‌­اند که می‌­توانند به کارشناسان در پیش­‌بینی میزان تولید رسوب در جاده‌­های جنگلی کمک کنند. در این پژوهش برای پیش­‌بینی میزان تولید رسوب، از دو مدل WARSEM و SEDMODEL برای تخمین میزان متوسط سالیانه­‌ی تولید رسوب در جاده­‌ی جنگلی استفاده شد. به این منظور، 2602 متر از جاده­‌های سری دو طرح جنگل­داری رضاییان واقع در حوضه آبخیز 88 طرح آبخیزداری زرین­گل شهرستان علی‌­آباد انتخاب شد. در ابتدا کل جاده­‌ی منطقه به واحد­های همگن تقسیم شد، سپس شاخص­‌هایی مانند طول جاده، عرض جاده، میزان تولید رسوب، شاخص مربوط به سطح جاده، ترافیک، شیب طولی جاده، بارندگی و انتقال رسوب، با استفاده از نقشه‌­های GIS بررسی و اطلاعات موجود در کتابچه­‌ی طرح جنگل­داری منطقه و بازدید زمینی محاسبه شد. برای برداشت میزان رسوب واقعی سطح جاده، در انتهای هر واحد ظرف مناسبی در انتهای تله­‌ی رسوب­گیر قرار گرفت و پس از هر بارندگی نمونه‌­گیری شد. با محاسبه­ی میزان فرسایش و تولید رسوب در جاده و قطعات مختلف با استفاده از WARSEM و SEDMODL و مقایسه­ی آنها با مقدار اندازه‌­گیری شده، مشخص شد که بین مقدار رسوب برآورد شده توسط WARSEM و SEDMODL تفاوت معنی­‌داری وجود نداشت، اما این مقادیر برآوردی در سطح احتمال 5 درصد، بیش از مقدار اندازه­‌گیری شده بود. همچنین شیب طولی جاده بر مقدار رسوب برآورد شده در سطح احتمال 5 درصد تأثیر معنی­‌داری داشت.
متن کامل [PDF 1519 kb]   (97 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدلسازی و تحلیل زمانی و مکانی رخداد انواع مختلف فرسایش محیطی
دریافت: 1399/12/7 | انتشار: 1400/4/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پژوهش‌های فرسایش محیطی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Environmental Erosion Research Journal

Designed & Developed by : Yektaweb