سال 13، شماره 2 - ( تابستان 1402 1402 )                   جلد 13 شماره 2 صفحات 140-122 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

silakhori Z, vahabzadekebriya G, poorghasemi H. Landslide Susceptibility Mapping using Bayesian Model: A Case Study of some Regions of Talar Watershed, Mazandaran Province. E.E.R. 2023; 13 (2) :122-140
URL: http://magazine.hormozgan.ac.ir/article-1-683-fa.html
سیلاخوری زهرا، وهابزاده کبریا قربان، پورقاسمی حمیدرضا. تهیه نقشه حساسیت زمین‌لغزش با استفاده از مدل بیزین (مطالعه موردی: بخشی از حوضه آبخیز تالار، استان مازندران). پژوهش هاي فرسايش محيطي. 1402; 13 (2) :122-140

URL: http://magazine.hormozgan.ac.ir/article-1-683-fa.html


گروه آبخیزداری، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ساری ، gh.Vahabzadeh@Sanruu.ac.ir
چکیده:   (1279 مشاهده)
زمین­لغزش،­­­­­­­ جزء­ فراوان­ترین پدیده­های زمین­شناسی در حوضه­های آبخیز است و از آن به عنوان لندفرمی ژئوموفولوژیگ یاد می­شود که سالانه خسارت­های فراوان جانی، مالی و منابع طبیعی در پی دارد. استان مازندران نیز از این قاعده مستثنی نیست. هدف از این تحقیق، پهنه­بندی خطر زمین­لغزش با استفاده از تئوری بیزین در حوضه ­آبخیز تالار واقع در استان مازندران است. در این روش، متغیرها از توزیع­های احتمال پیروی می­کنند و تصمیم­گیری بهینه را می­توان با استدلال بر توزیع­های احتمال و داده­های مشاهده شده ­انجام داد؛ به ­این منظور ابتدا با استفاده از نقاط لغزشی موجود، نقشه پراکنش زمین­لغزش­های منطقه تهیه شد. سپس نقشه­ هر یک از عوامل مؤثر بر زمین­لغزش شامل درجه ­شیب، جهت شیب،­ شکل شیب (تحب و تقعر شیب)، ارتفاع، کاربری اراضی، سنگ­شناسی، فاصله از جاده، فاصله از آبراهه، فاصله از گسل، شاخص رطوبت توپوگرافی (TWI شاخص طول شیب یا حمل رسوب (STI) و پوشش­گیاهی منطقه رسم شد. درنهایت نیز نقشه­ پهنه­بندی حساسیت زمین­لغزش با استفاده از تئوری بیزین برای منطقه مورد مطالعه در پنج کلاس خیلی­کم، کم، متوسط، زیاد و خیلی زیاد تهیه شد. نتایج نشان داد که بیشتر زمین­لغزش­ها مربوط به کلاس با شیب 30-15 درجه، با وزن 28/1 و از نظر جهت شیب در غرب و جنوب منطقه به ترتیب با وزن 2/2 و 41/2 رخ داده­است. همچنین بیشتر زمین­لغزش­ها، در شیب محدب و از نظر ارتفاعی در کلاس 1000-500 متر با وزن 07/4 شکل گرفته­است. سنگ­های ماسه­ای، شیلی و سیلتی و کاربری مرتع، بیشترین تأثیر را در زمین­لغزش داشت. بررسی فاصله زمین­لغزش­ها از جاده، آبراهه و گسل نیز نشان داد که بیشتر لغزش­ها در فاصله کمتر از 100-0 متری ­این عوامل­ رخ داده­است که رابطه نزدیک بین آنها را نشان می­دهد. بیشترین زمین­لغزش­ها از نظر پوشش­گیاهی، مربوط به طبقه 5/0-3/0 با وزن 56/3 است. تحلیل رطوبت توپوگرافیک و شاخص حمل رسوب (توان ­آبراهه) نشان داد که بیشترین وزن لغزشی به ترتیب مربوط به طبقات 29/11-39/6  و 6/19-84/11 با وزن­های 009/1 و 17/1 است. علاوه بر این، نتایج نشان­ داد که زمین­لغزش­ها به ترتیب در کلاس­های با حساسیت کم 40/25 درصد، متوسط 56/31 درصد، زیاد 72/28 درصد و خیلی­زیاد 30/14 قرارگرفته­است. اعتبارسنجی مدل نیز نشان داد که سطح زیرمنحنی  ROCبرای مدل بیزین 56/85 است که در طبقه خیلی خوب قرار می­گیرد.
 
متن کامل [PDF 1428 kb]   (391 دریافت)    

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پژوهش‌های فرسایش محیطی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Environmental Erosion Research Journal

Designed & Developed by : Yektaweb