سال 11، شماره 1 - ( بهار 1400 )                   جلد 11 شماره 1 صفحات 1-19 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

zangenehtabar S, maghsoudi M, menbari F, hoseini M. Analysis of wind erosion and transport potential of quick sands located in the territory of Lut desert. E.E.R.. 2021; 11 (1) :1-19
URL: http://magazine.hormozgan.ac.ir/article-1-602-fa.html
زنگنه تبار ساسان، مقصودی مهران، منبری فاطمه، حسینی مینا. تحلیل فرسایندگی باد و پتانسیل حمل ماسه‌های روان واقع در قلمرو بیابان لوت. پژوهش هاي فرسايش محيطي. 1400; 11 (1) :1-19

URL: http://magazine.hormozgan.ac.ir/article-1-602-fa.html


گروه جغرافیای طبیعی، دانشکده‌ی جغرافیا، دانشگاه تهران، تهران ، maghsoud@ut.ac.ir
چکیده:   (246 مشاهده)
در این تحقیق به منظور بررسی جهت باد و پتانسیل حمل ماسه در سطح بیابان لوت، از آمار 20 ساله­ی چهار ایستگاه سینوپتیک بم، شهداد، نهبندان و نصرت­آباد استفاده شد. تحلیل این داده­‌ها، در نرم­‌افزارهای ویندروز و سندروز انجام شد. نتایج بر این دلالت داشت که غالب بادها در ایستگا­ه­‌های شهداد و نهبندان از جهات شمالی می­وزند، اما در ایستگاه­‌های بم و نصرت‌­آباد به سمت لوت متمرکز می­‌شوند. تطبیق نتایج گل­‌طوفان و گل­‌ماسه‌­ها نشان می­‌دهد که جهت بادهای ایستگاه­‌های شهداد و بم با جهت شمال­غربی ـ جنوب­شرقی کلوتک­‌های واقع در غرب بیابان لوت انطباق کامل دارد و در شرق لوت جایی که ریگ وسیع یلان قرار دارد، بادهای دو ایستگاه نهبندان و نصرت‌­آباد کاملاً مخالف هم هستند که شرایط لازم را برای تشکیل هرم‌­های ماس‌ه­ای در مرکز این ریگ فراهم می­‌کند. در ایستگاه‌­های بم و شهداد، بالاترین پتانسیل حمل ماسه (DP) مربوط به جهات شمال و شمال­شرقی و در ایستگاه شهداد، جهات مابین غرب تا شمال­شرقی است؛ در حالی که در ایستگاه نصرت­آباد، جهت آن کاملاً نسبت به سایر ایستگاه‌­ها متفاوت و بالاترین مقدار آن مربوط به جهات جنوب و جنوب غربی است. مجموع توان حمل ماسه (DPt) نیز به ترتیب به ایستگاه­‌های شهداد، نهبندان، نصرت­آباد و بم اختصاص دارد. بالاترین مقدار بردار برآیند توان حمل ماسه (RDP)، مربوط به ایستگاه شهداد است و بعد از آن به ترتیب ایستگاه­‌های نهبندان، نصرت آباد و بم قرار دارند. بررسی شاخص همگنی جهت حمل ماسه (UDI)، بیانگر بادهای یک جهته در ایستگاه نهبندان و بادهای دو جهته با زاویه­ی منفرجه در ایستگاه‌­های بم، شهداد و نصرت­‌آباد است. بیشترین مقدار دبی حمل ماسه مربوط به ایستگاه شهداد و کمترین میزان آن مربوط به ایستگاه نصرت­آباد است. بیشترین مقدار کل ماسه­‌ی حمل شده (TSF) به­‌ترتیب به ایستگاه شهداد، نهبندان، نصرت‌­آباد و بم تعلق دارد. بیشترین مقدار برآیند حمل ماسه (DSF) نیز به­‌ترتیب به ایستگاه شهداد، نهبندان، بم و نصرت‌­آباد بازمی­‌گردد.
واژه‌های کلیدی: باد، پتانسیل حمل ماسه، فرسایندگی، لوت.
متن کامل [PDF 1291 kb]   (189 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدلسازی و تحلیل زمانی و مکانی رخداد انواع مختلف فرسایش محیطی
دریافت: 1399/12/10 | انتشار: 1400/3/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پژوهش‌های فرسایش محیطی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Environmental Erosion Research Journal

Designed & Developed by : Yektaweb